Skip to content

Hjælp til handicappede rejsende

Handicappede er sikret den samme komfort og rettigheder i lufthavnen og på flyrejsen som alle andre passagerer - det garanterer personalet i Aalborg Lufthavn.

Derudover pålægger en EU-forordning (1107/2006) alle lufthavne i Europa til at tilbyde hjælp til "Personer med reduceret mobilitet (PRM)". Der er dog visse regler for handicappede. Handicappede med brug for hjælp skal f.eks. give besked til flyselskabet eller rejsebureauet forud for rejsen. Det gælder bl.a. når den handicappede har brug for assistance gennem lufthavnen og på flyveturen. Du kan finde alle de nødvendige informationer under hver kategori vist nedenfor.

  1. Bestil assistance
  2. Security
  3. Bus, bil, parkering
  4. Hjælpemidler
  5. Mødesteder
  6. Yderligere informationer
  7. Parkeringspladser

1. Bestilling af assistance foretages samtidig med køb af flybillet hos flyselskab eller rejseselskab

Husk! Assistance bestilles hos luftfartsselskabet eller rejsebureauet ved køb af billetten. Lufthavnen bliver informeret om bestillingerne automatisk.

Husk! Assistance skal bestilles mindst 48 timer før afrejse.

Det er specialuddannet personale fra Aalborg Lufthavn, som yder assistance hele vejen gennem lufthavnen til og med ombordstigningen på flyet. Oplys bl.a. om der er brug for:

  • Assistance gennem check-in
  • Assistance gennem security
  • Assistance ved ombordstigning og når man igen skal fra borde ved hjemkomsten
  • Egen kørestol, evt. elektrisk eller sammenklappelig
  • Om du har egen godkendt førerhund

Det er muligt for en privat hjælper at få adgang til afgangshallen. Hvis man ønsker det skal ledsageren blot henvende sig på lufthavnskontoret.

2. Security

Adgangen gennem security foregår på samme måde, som for lufthavnens øvrige rejsende. Det er naturligvis muligt at få assistance gennem security.

Se information om security her

3. Bus, bil, parkering

A) Busser

Se tiderne på www.nordjyllandstrafikselskab.dk

Busserne holder i nærheden af terminalen

B) Parkering med bil

Parkering uden for Direct Parking koster 20 kroner pr. påbegyndt 24 timer.

Der er etableret handicapvenlige p-pladser i nærheden af terminalens indgang 1. Disse pladser er også tænkt som mødestedet for PRM uden for terminalen.

4. Hjælpemidler

Kørestol

Man kan gratis låne en kørestol af lufthavnen, og jo tidligere du ankommer, desto bedre tid bliver der til at gøre din egen kørestol klar til afrejse.

5. Mødested for handicappede passagerer

Mødestedet findes til højre for den første svingdør i terminalen over for check-in.

Se tegning over terminalen her.

Ved mødestedet vil der være en direkte telefonlinje til lufthavnskontoret, hvortil ankomst skal meldes. (Telefonen er under etablering) Ankomst kan også meldes på mobiltelefon på +45 98 17 11 44.

Forsinkes mødetidspunktet bør lufthavnskontoret underrettes:

+ 45 98 17 11 44

Indgang til terminal

En knap, markeret med blåt handicapskilt, til højre udenfor svingdøren sænker dørens hastighed, hvis det skulle være nødvendigt.

Faciliteter tilknyttet mødested for handicappede i terminalen:

Der er tydelig skiltning på dansk og engelsk, som indikerer, at det er mødestedet for handicappede, som skal på rejse.

Tekst i forbindelse med skiltning:

Mødested handicappede/Call Point - Disabled Passengers

6. Yderligere informationer

Der er en 20 cm bred ledelinje, som starter ved svingdøren. Den fører til et interessefelt på 90x90 cm ud for mødestedet. Her knækker ledelinjen 90 grader og fortsætter et par meter til næste 90x90 cm interessefelt under telefonen. Ved siden af er etableret ventepladser, hvor man kan vente på hjælpere.

Der er handicaptoiletter til venstre for Security. Elevatorer sikrer adgang til balkonerne på 1. sal.

Yderligere spørgsmål rettes til lufthavnskontoret: +45 98 17 11 44.

7. Parkeringspladser