Næstbedste måned i Aalborg Lufthavns 72-årige historie

Passagervæksten synes ingen ende at tage i Aalborg Lufthavn, idet september 2010 er den næstbedste måned nogensinde. Hele 129.744 passagerer rejste til og fra Aalborg Lufthavn i september 2010 mod 111.296 passagerer i samme måned sidste år. Det svarer til en fremgang på 16,6 procent.

Over 100.000 indenrigspassagerer 

For første gang i lufthavnens historie har man på en måned oplevet over 100.000 indenrigspassagerer. Helt nøjagtigt rejste der i september 2010 100.622 passagerer tur/retur mellem Aalborg og København. Dette er en stigning på 16,1 % procent. – Rent faktisk rejser der ligeså mange passagerer mellem København og Aalborg som mellem København og de 5 øvrige danske indenrigslufthavne tilsammen, siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen.

Den største procentuelle fremgang ses dog i den direkte udenrigstrafik, idet 13.614 passagerer benyttede de mange direkte ruter ud af Aalborg Lufthavn. Samme måned sidste år var der tale om 10.500 passagerer, og dermed en fremgang på hele 29,7 procent.

Chartertrafikken har ligeledes haft fremgang. Således rejste 15.508 passagerer på charterferie fra Aalborg i september 2010, mod 14.112 passagerer i 2009, hvilket svarer til en fremgang på 9,9 procent.

Direkte tale til brugere – også i det Midtjyske

Aalborg Lufthavn har det seneste år arbejdet ekstra hårdt på at profilere lufthavnen uden for Nordjylland. Som en del af projektet har lufthavnen siden medio september 2010 lanceret en større onlinekampagne på flere platforme i det Midtjyske. Med bred annoncering på nyhedsmedier som Jyllands-Posten, Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad og naturligvis Nordjyske.dk skabes der opmærksomhed omkring lufthavnen. Suppleret med målrettet annoncering på udvalgte rejsesites som Momondo.dk ledes mulige passagerer videre til aal.dk, hvor man bl.a. kan finde inspiration til rejser.
 
- Køb af rejser og information herom sker i langt de fleste tilfælde på nettet, derfor er det også et vigtigt medie for os. Vores mål er at øge trafikken på vores hjemmeside, og sammenligner vi perioden 15. sep. til 1. okt. sidste år med i år, ser vi en stigning på hele 73 % i antallet af besøgende på aal.dk, siger marketingchef Rikke Mølgaard.


1. oktober 2010