Ny Lufthavnsvej 100DK-9400 NørresundbyPhone: +45 98 17 11 44www.aal.dk

Synes godt om:

Aalborg Lufthavns historie

Aalborg Lufthavn kunne fejre 75 års jubilæum 29. maj 2013. Men lufthavnens hovedrute, Aalborg-København, er endnu ældre. Det er Danmarks første indenrigsflyrute, der startede 4. september 1936 fra Københavns Lufthavn til cementfabrikkens lille flyveplads i Rørdal i udkanten af Aalborg.

Flyvetiden er en time og 40 minutter, eller 100 minutter, som der står på Provins Luftfartsselskabets flotte plakat. Der er plads til otte passagerer, pilot og radiotelegrafist og én motor i Fokker F VII-flyet. Pris 25 kr. for en enkeltbillet, svarende til ca. 840 kr. 2012-priser.

Det kan både SAS og Norwegian gøre billigere i dag.
I 1936 er flyet lidt dyrere end lyntoget men fem timer hurtigere. En beskeden start på Aalborg-København, ruten, som skal blive Danmarks suverænt største indenrigsflyrute med skønsmæssigt 25 mio. passagerer til nu.

Cementkongen viser vej

I trediverne kappes de større jyske byer om at komme først med en flyrute til København. Aalborg byråd er dog ikke meget for at ofre en formue på en lufthavn, man ikke kender behovet for. Når Aalborg alligevel kommer først skyldes det især ingeniør Gunnar Larsen. Han er direktør for F.L. Smidth, som ejer Aalborg Portland Cementfabrik i Rørdal i udkanten af Aalborg.

Cementkongen har firmafly med egen pilot og en lille flyveplads ved fabrikken. Han tilbyder at en flyrute til København kan bruge flyvepladsen i en forsøgsperiode på to år. Derefter skal Aalborg kommune anlægge en lufthavn, hvis ruten bliver en succes.

Nu er Aalborgs socialdemokratiske borgmester Marinus Jørgensen overbevist. I hast stiftes Provins Luftfartsselskabet, og 4. september 1936 sender statsminister Stauning første fly fra København mod Aalborg ved at erklærer dagen for en national festdag.

Med én tur-retur flyvning om dagen bliver det kun til 26 flyvninger med 277 passagerer i september 1936, fordi der kun kan flyves i dagslys. Året efter er der både en morgen og en aftenafgang fra maj til oktober med 878 passagerer fra Aalborg til København og 967 den modsatte vej.

Flyvende byrådsmøde

Ruten har vist sin berettigelse, og Aalborg byråd investerer i en rigtig Aalborg Lufthavn ved Thistedvej nord for Nørresundby. Den åbner 29. maj 1938 med et stort flystævne, og 75.000 tilskuere strømmer til fra hele Nordjylland. Størst opsigt vækker en tysk trafikpilot og greve, som laver et loop med et stort, 14 tons Condor-passagerfly med 26 sæder og hagekors på halen. Dog uden passagerer.
Senere på året køber Det Danske Luftfartsselskab  DDL to Condorfly. Det giver borgmester Marinus Jørgensen ideen til et højtflyvende byrådsmøde i Condoren ”Dania” over Aalborg og omegn.

Aalborg Lufthavn er én af provinsens første lufthavne – og den bedst udstyrede. Der er dog stadig kun græs og kløver på cementbyens landingsbane, tilstrækkeligt underlag til datidens fly. Ud over ruten til København åbner i juni en rute til Hamburg via Silkeborg (Ry) og Esbjerg, og året efter kommer Kristiansand i Norge på rutekortet. Der er naturligvis gratis parkering i lufthavnen – og det er der stadig.

Siden er det gået op og ned for Aalborg Lufthavn, som det gør i flyvning. Mest op med en enkelt nedtur:

9. april 1940: Tyske styrker besætter Danmark og Aalborg Lufthavn, der udvides fra 254 til 5000 tønder land og på få måneder omdannes til en gigantisk, militær flybase: Aalborg Fliegerhorst West med Europas længste landingsbaner. Nu i beton. Datidens fly kan ikke flyve fra Tyskland til Norge uden at tanke op undervejs, og Aalborg bliver de tyske luftstyrkes trædesten på vej til Norge – og et bombemål for engelske fly. Krigen stopper al civil flyvning, og Aalborg Lufthavns kun to år gamle lufthavnsbygning rives ned.

1945-1948: Englands Royal Air Force overtager Fliegerhorst Aalborg West og ødelægger al tysk krigsmateriel, fly, hangarer, biler, lufthavnsudstyr osv. Millionværdier går tabt for lufthavnen, som i areal er langt større end Københavns Lufthavn. Men passagerfaciliteter er næsten fraværende.

Ruten til København starter igen i juni med tyskernes brandstation som ”terminal”, og i 1946 bliver Aalborg Lufthavn og de fleste andre danske lufthavne overtaget af staten. Udlængslen er stor efter fem års besættelse, og i 1948 er der ud over København-ruten i perioder også flyruter fra Aalborg til Århus (Tirstrup), Göteborg, Kristiansand, Stavanger, Oslo, ja helt til Amsterdam og London. Men de fleste udenrigsruter får en kort levetid.

1951: Passagertallet styrtdykker og når bunden, da SAS lukker hovedruten til København i en periode.

1952: Flyvestation Aalborg etableres i den nordlige del af lufthavnsområdet, og lufthavnen får i 1954 ny lufthavnsbygning i den sydlige del tættere på Aalborg. Landingsbanen i midten er man fælles om.

1969: Stigende passagertal i tresserne gør det nødvendig at udvide den lille lufthavnsbygning fra 1954 med en større tilbygning.

1970-1982: Skibsruten Aalborg-København lukker i 1970, og flere tager nu flyet til København. De første charterrejser starter i 1971, men de forsvinder efter nogle år, fordi der ikke er plads til de mange charterpassagerer i den lille lufthavnsbygning. Først i 1982 står en ny, langt større lufthavnsterminal klar, fordi de statslige bevillinger kommer alt for langsomt.

1997: 1. juli stryger staten splitflaget i Aalborg Lufthavn og forærer den til 13 nordjyske kommuner, der siden bliver til seks storkommuner. Nordjyderne er atter herre i egen lufthavn. Kommunerne må ikke tjene på lufthavnen, det giver penge til bedre passagerfaciliteter.

29. maj 2001: Ny større terminal, 126 meter lang. Præmieret for sin spændende arkitektur, med buet tag på boomerangformede spær og to etagers glasfacade mod airside. Et ydre design som videreføres ved senere udvidelser. Lufthavnen bliver langt mere attraktiv med flere afrejsehaller (gates), udsigtsbalkon, større toldfri butik mv. Pris 110 mio. kr. Charterselskaberne vender tilbage i stigende tal – og der er stadig gratis parkering.

2006: Lavprisselskabet Sterling Airlines starter på Aalborg-København ruten i oktober og bryder SAS og Cimbers monopol. Nu er der op til 40 tur-retur afgange på hverdage med SAS, Cimber og Sterling og det presser priserne ned. Sterling åbner også udenrigsruter til London og Malaga.

2007: Passagertallet eksploderer, og i 2007 må terminalen forlænges med 60 meter til 186 meter. Bedre plads til passagererne og flere faciliteter, bl. a. større afgangshaller i to etager, en ekstra ankomsthal og endnu større toldfri butik.

2008: Sterling går konkurs i oktober. I stedet kommer det norske lavprisselskab Norwegian ind på Aalborg-København ruten og åbner flere udenrigsruter. Lufthavnen skruer kraftigt op for markedsføringen, og tiltrækker i stigende omfang nye passagerer fra Århus, Randers, Viborg og Silkeborg området i syd til Skagen i Nord og Thisted i vest.

2011: Aalborg Lufthavn får et internationale gennembrud, da KLM/Air France i foråret åbner en ny rute til Amsterdam. Et spændende rejsemål, men nok så vigtig: Det meste af verden ligger nu åben fra Aalborg med blot ét flyskift i København eller Amsterdam.

2012: Finanskrise. Cimber Sterling går konkurs. Til gengæld øger SAS og Norwegian sine afgange på Aalborg-København ruten, og der kommer nye udenrigsruter til bl. a. Istanbul og Barcelona samt nye charterdestinationer. I 2012 rejser ca. 1,4 mio. passagerer til og fra Aalborg Lufthavn mod beskedne 6.052 i 1939 – lufthavnens første hele år.

29. maj 2013: Aalborg Lufthavn fejrer 75 år med en terminal-udvidelse på 7000 kvadratmeter til 175 mio. kr. Nu med dobbelt så mange gates (11)., ny, stor lounge, større security-område, syv gange så stor toldfri-butik, ny bar mv. Terminalen blev udvidet i begge ender, hvor den gamle ”terminal” fra 1954, der i de senere år har været Cargo-afd. blev revet ned sammen med tyskernes gamle vagtbygning fra1940. Aalborg-Arkitektfirmaet NORD as har stået for udvidelsen både i 2007 og 2013.

Lufthavnen tiltrækker nu passagerer fra hele Jylland på grund af spændende rejsemål og 4000 gratis p-pladser. I de seneste 10 år er passagertallet fordoblet. Hovedruten Aalborg-København er fortsat Danmarks største indenrigsrute, der tegner sig for ca. halvdelen af alle passagerer på de danske indenrigsruter.

Aalborg Lufthavn har også et stort net af udenrigsruter til især storbyer samt mange charterdestinationer.

Se det samlede udbrud af destinationer her